
AvtaleGiro
Den enkleste måten å betale dine faste regninger.
Andre kunder har spurt om...
Hva er forskjell på Efaktura og AvtaleGiro?
En eFaktura må godkjennes av deg før beløpet trekkes fra kontoen din.
En AvtaleGiro blir automatisk trukket, uten at du må godkjenne.
eFaktura
En elektronisk faktura som sendes direkte til den eller de nettbankene som er registrert med navnet og personnummeret ditt. Har du flere nettbanker, velger du hvilken bank og konto du vil betale regningen fra.
AvtaleGiro
En betalingsavtale for automatisk betaling av regninger, knyttet til en bestemt bank og konto. Banken trekker avtalt beløp, på avtalt dato.
Hvordan tegner jeg AvtaleGiro?
For å ta i bruk AvtaleGiro må man selv opprette dette i nettbanken.
De fleste nettbanker vil spørre deg om du vil motta AvtaleGiro, neste gang du betaler en regning fra oss i nettbanken din. Avtalen vil da være aktiv ved neste forfall.
Kan REDGO opprette AvtaleGiro for meg?
Nei dessverre. Dette må opprettes i din nettbank på web eller telefon.
Hvor lang tid tar det før en AvtaleGiro er aktiv?
Når du lager en ny AvtaleGiro kan det ta inntil 4-6 uker før denne er aktiv. I denne perioden kan du derfor oppleve å få regning i posten.
Hvor finner jeg mine AvtaleGiro-avtaler?
I nett- og mobilbanken finner du oversikt over alle avtaler, inkludert forslag til avtalegiroer. Regningene kommer inn i betalingsoversikten cirka syv dager før forfallsdato.
Hvordan endrer jeg eller sletter mine AutoGiro-avtaler?
Du kan enkelt gjøre endringer i din nettbank. Har du ytterligere spørsmål om hvordan dette gjøres, må du ta direkte kontakt med din bank.
Ved oppsigelse, må dette gjøres i din nettbank.
- Hvis du har akseptert "Ja takk til alle" eller «Alltid eFaktura» i nettbanken, vil du få eFaktura etter oppsigelsen.
- Hvis du ikke har eFaktura, vil du få regning i posten.
- Har du ny bank, må du si opp din gamle AvtaleGiro-avtale i din tidligere bank, og opprette ny AvtaleGiro-avtale i din nye bank.
Hva skjer hvis jeg ikke har dekning på konto?
Har du valgt AvtaleGiro og ikke har dekning på konto dagen det trekkes, vil banken forsøke å trekke beløpet fra kontoen din de fire påfølgende virkedagene. Hvis dette mislykkes, vil du etter hvert motta en papirfaktura.
Har du valgt eFaktura, har du selv tilgang til å endre beløp og forfallsdato i nettbanken.
Hvorfor ble ikke AvtaleGiro-trekket gjennomført?
Det kan være flere grunner til at trekket ikke har gått igjennom.
Den vanligste grunnen er manglende dekning på konto eller at trekket er høyere enn beløpsgrensen. Hvis fakturaen er høyere enn normalt, kan det være trekket blir stoppet fordi beløpsgrensen i nettbanken er for lav. Husk å sjekke hvilken beløpsgrense du har og endre på denne i nettbanken din.
Har du fått ny bank og ikke oppretttet ny AvtaleGiro?
Si opp AvtaleGiroen i den gamle banken din. Den kan fortsatt være aktiv selv om kontoene dine er avsluttet.
Vent 3 arbeidsdager (det tar litt tid før vi får beskjed fra din gamle bank).
Opprett ny avtale i din nye bank.