Bruker du en sertifisert alarmstasjon?
En alarmstasjon må fungere på en sikker og effektiv måte. Derfor er det utviklet en europeisk standard som stiller en rekke krav til utforming, installasjon, vedlikehold og drift.
Hensikten med sertifisering er å minimere risiko for feil. Når et system er sertifisert i henhold til en standard vet man at det er kontrollert av et uavhengig organ med hensyn til kjente risikoer.
Hvis det er ett sted du ikke ønsker at det skal oppstå feil, er det på alarmstasjoner. I en akutt situasjon vil du være trygg på at hjelpen kommer raskt frem til rett sted, med en riktig situasjonsforståelse.
Hvor mange er sertifisert?
Standarden EN 50518 er utviklet av European Committee for Standardization, og regulerer kravene til alarmstasjoner. Det er lett å tenke at alle alarmstasjoner er sertifisert i henhold til denne standarden, men det er ikke tilfellet. I Norden er det faktisk bare én virksomhet innen veihjelp- og mobilitetstjenester som er sertifisert, og det er REDGO Norway.
Oversikt over godkjente alarmstasjoner finner du her.
Vår alarmstasjon er godkjent for kategori 1 og 2, som innebærer at vi både kan betjene sikkerhetsalarmer og andre typer alarmer. I Larvik håndterer vi begge kategorier, men fra forskjellige lokaler. Sikkerhetsalarmer håndteres i et «bomberom» med streng adgangskontroll og høy evne til å motstå både digitale og fysiske angrep. Eksempler på slike alarmer er Stolen Vehicle alarm (SVT), Emergency alarm (eCall) og brakedown alarm (bCall).
Hvilke krav stilles?
EN 50518-standarden omfatter en rekke krav og retningslinjer som er viktige for å sikre at alarmstasjonen fungerer på en sikker og effektiv måte. Dette inkluderer krav til utforming, installasjon, vedlikehold og drift av alarmstasjonen og omhandler følgende aspekter:
- Grunnleggende: Krav til utforming for å sikre at alarmstasjonen er i stand til å motta, behandle og overføre sikkerhetsalarmer på en effektiv og pålitelig måte innenfor angitte tidsrammer.
- Kommunikasjon: Krav til kommunikasjonsutstyr for å sikre at kommunikasjonen mellom alarmstasjonen og mottakerne er pålitelig og sikker.
- Brukerkontakt: Krav om at alarmstasjonen har en funksjon som gjør det mulig å kontakte alarmstasjonen for å rapportere sikkerhetsrelaterte hendelser eller avbryte falske alarmer.
- Overvåking og varsling: Krav om at alarmstasjonen er i stand til å overvåke statusen til ulike systemer og komponenter i sanntid, og varsle om eventuelle feil eller avvik.
- Sikkerhet: Krav om at alarmstasjonen er beskyttet mot uautorisert tilgang, sabotasje og andre sikkerhetstrusler.
I tillegg stilles det naturlig nok krav til dokumentasjon, testing og vedlikehold av alarmstasjonen.
Hva betyr det å ikke være sertifisert?
Det er ikke lovpålagt å være sertifisert, så man står fritt til å tilby alarmtjenester fra usertifiserte sentraler. Konsekvensen av å ikke være sertifisert er ganske enkelt at man ikke vet om sentralen tilfredsstiller de krav som stilles i standarden. Man kan i tillegg anta at sentralen ikke er kontrollert med tanke på de risikoene standarden adresserer. Om sentralen vil være robust overfor slike risikoer, er derfor noe usikkert.
Vi mener at sertifisering både er naturlig og en nødvendighet når vi tilbyr alarmtjenester. Det handler om at både vi og kundene skal være trygge på de tjenestene vi tilbyr, og at sluttbrukerne får den hjelpen de trenger, når de trenger den.
At REDGO Norge gjennom sertifisering kan vise til kompetanse, kunnskap og kvalitet representerer en seriøs og tillitsvekkende tilnærming til kunder og markeder, sier Mårten Wallén, administrerende direktør i SBSC, som er Nordens ledende aktør innen sertifisering av brann- og sikkerhetsløsninger.