Lasse Malmin
Jeg lærer noe nytt hver dag
Noen timer på kontoret må til – sånn er det bare. Administrasjon og ledelse er en del av det å være daglig leder. Men egentlig foretrekker Lasse Andre Olsen Malmin ratt fremfor tastatur. Helst vil han jobbe ute på veien der ting skjer. Slik har det vært siden 33-åringen var tenåring.
– Faren min var daglig leder i selskapet. Jeg var ikke gamle karen da jeg fikk bli med ham på jobben. Jeg begynte på bunnen og jobbet meg oppover. Nå som jeg er blitt leder, er det en stor fordel at jeg kjenner de fleste situasjoner og problemstillinger som medarbeiderne mine kommer opp i, sier Lasse Andre.
Han forteller om arbeidsdager med stort spenn i oppgavene. I tillegg til å hjelpe bilførere som har fått motorstopp eller en punktering, tar bedriften oppdrag som båtberging, utkastelser med namsmann og kranoppdrag.
– I tillegg er vi landets eneste REDGO-stasjon med båt. Det er ikke rent få fritidsbåter som har fått hjelp i området rundt Stavanger og innover i Ryfylke, sier Lasse Andre.
Bilberger og psykolog
Som bilberger må du også regne med å være litt psykolog. Folk blir fort stresset når bilen deres får en skade – eller hvis de ikke rekker en viktig avtale.
– Som regel kan vi berolige folk med at alt blir bra. Materielle skader er kjipt der og da, men en ødelagt felg, en bulk eller en knust lykt kan heldigvis fikses. Samtidig forstår vi at en skade som egentlig er en filleting sett utenfra, kan være en stor sak for den som står midt oppi det, sier Lasse Andre.
Noen ganger gjør det vondt
Noen oppdrag ender ikke godt. Bilbergere må være forberedt på å bli kalt ut til alvorlige ulykker.
– Aller verst er det når det er barn involvert. Det blir jeg aldri vant til, sier Lasse Andre ettertenksomt. Ulykker med alvorlige personskader eller dødsfall som følge kan være en stor mental påkjenning også for bilbergeren, spesielt hvis han er blant de første på stedet.
– Sånt gjør inntrykk. Vi er glad for at nødetatene er profesjonelle og flinke til å inkludere bilbergerne i etterarbeidet etter alvorlige hendelser. I tillegg er vi som jobber sammen flinke til å ta vare på hverandre, sier Lasse Andre.
Takknemlige kunder
Han opplever ofte at folk tar kontakt når han er på byen eller i andre sammenhenger. Da vil de fortelle om den gangen de havnet i knipa, men fikk hjelp og trøst av den hjelpsomme mannen i REDGO-bilen.
– Folk er som regel veldig takknemlige. Det er naturligvis veldig hyggelig at de setter pris på jobben vi gjør, sier Lasse Andre.
Passer du som bilberger?
På sentralen på Forus, mellom Stavanger og Sandnes, er Lasse Andre leder for medarbeiderne. De bemanner til sammen tolv biler – og altså én båt – på skift.
– Vi jobber i turnus. Det vil si at vi har vakt ett døgn og fri tre døgn. Det utgjør en hel stilling, så folk har mye fri. Det betyr at det er fullt mulig å kombinere denne jobben med annet arbeid. Flere av våre ansatte har stillinger offshore, mekanikere eller i brannvesenet – hvor de også jobber turnus og har lange friperioder, sier Lasse Andre.
Han forteller at folk som vil inn i denne bransjen må ha minimum førerkort klasse C1 og plettfri vandel. Nye medarbeidere får 14 dager opplæring før de begynner å jobbe selvstendig.
– I tillegg stiller du sterkt om du har praktiske evner og interesse for maskiner. Og så er det en fordel om du liker folk, er tålmodig og beholder roen når det stormer rundt deg, sier Lasse Andre – som driver rekrutteringsvirksomhet også på hjemmebane.
– Hehe. Joda, sønnen min på 3 er lykkelig når han får sitte på i den store røde bilen. Du skal ikke se bort ifra at bedriften blir i familien i minst én generasjon til.