Les dette før du bruker tilhenger på vinterføre
Hver vinter skjer det ulykker hvor tilhengere er involvert.
Bremser som har fryst, dårlige dekk og lys som ikke fungerer: Hver eneste vinter skjer det flere ulykker som involverer personbil og tilhenger, ifølge Ifor Williams Norge, som distribuerer blant annet tilhengere.
Operasjonskoordinator Johannes André Solberg i REDGO forteller at bilbergere ser at bil og tilhenger er utstyrt med forskjellige typer dekk.
– Vinterdekk på kjøretøyet og sommerdekk på hengeren øker risikoen for ulykker på vinterføre. Bruk samme dekk på bil og henger. Vinterdekk på bil er lik vinterdekk på henger, understreker Solberg.
Hold god avstand med tilhenger på vinterføre
På glatt føre blir avstand til andre trafikanter, reaksjonsevne og bremselengde enda viktigere enn på tørr vei. Dessuten kan en tilhenger «ta over» styringen og trekke bilen ut av kjørebanen eller veien.
– På vinterføre må du sørge for at du har tid og rom til å reagere på endringer i trafikkbildet. Hold minst fire fem sekunder avstand til bilen foran og tilpass alltid hastigheten til forholdene, sier Solberg.
Han gir følgende tommelfingerregel: Hvis du sjelden kjører med tilhenger, bør du ikke gjøre det når det er glatt.
– Kjøring med henger på vinterføre krever øving. Er du først er ute på veien, har jeg ett råd:
kjør defensivt!
Krav til vinterdekk
De samme kravene gjelder for dekkene på tilhengeren som på bilen, i følge forskrift om bruk av kjøretøy. Mønsterdybden skal være minst tre millimeter. Dekkene skal være merket «M+S» og et symbol av tre fjelltopper med et snøfnugg inni.
Påbudet om vinterdekk gjelder fra og med:
- 1. november til og med første søndag etter 2. påskedag
i Sør-Norge - 13. oktober til og med 30. april i Nord-Norge
Det er sjåføren som skal passe på at dekkene til en hver tid er tilpasset føret, uavhengig av datoen i kalenderen. Tilhengeren skal med andre ord ha vinterdekk hvis det er nødvendig også utenfor datoene reglene angir.
Sjekkliste for bruk av tilhenger
Før du du tar i bruk en tilhenger, må du gå sjekke:
- at lysene virker, både blinklys, bremselys og markeringslys
- at bremsene fungerer som de skal. Et enkelt triks: Prøv å bråbremse med last på hengeren. Da vil du fort merke om bremsene gjør jobben sin. Er påløpsbremsen slitt og dårlig, vil du høre et smell i hengerfestet.
- at refleksene er intakte og sitter fast der de skal
- at last som stikker ut er merket slik at andre på veien ser den i mørket – for eksempel med lys eller kjegler
Førerkortet avgjør hvilken henger du kan trekke
Er du usikker på hvor mye last du kan frakte på tilhenger, er det lettest å sjekke det i appen «bil og henger» eller i tilhengerkalkulatoren på nettsiden til Statens vegvesen.
Hovedregelen er at du med førerkort for klasse B kan trekke en tilhenger som har en tillatt totalvekt (egenvekt og last) på maks 750 kilo. «Campingvognregelen» gjør imidlertid et unntak. Den sier at du kan trekke en tilhenger som er tyngre enn 750 kilo med førerkort klasse B hvis tillatt totalvekt (egenvekt og last) på bil og henger
til sammen er maks 3 500 kilo.
I tillegg:
Når hengeren har en tillatt totalvekt på maks 750 kilo, kan samlet totalvekt på bil og henger overstige 3 500 kilo. Med førerkort klasse B kan vogntoget (bil og henger) veie opptil 4 250 kilo.
Men det er viktig å være klar over at tilhengeren uansett aldri kan ha større tillatt totalvekt enn det bilen kan trekke. Dette er bestemt av bilprodusenten, og du finner informasjon om tillatt hengervekt i instruksjonsboken.
Kan gi avkortning på forsikringen
– En tilhenger som får sleng på seg kan forårsake en ulykke og i verste fall ta liv, advarer kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige. Han opplyser at du kan få redusert erstatning eller avslag fra forsikringsselskapet hvis det er sammenheng mellom ulykken og tilstanden på hengeren eller adferden din som sjåfør.
– Forsikre deg om at tilhengeren fungerer som den skal før bruk. Vær også påpasselig med lasten. Hvis tilhengeren er lastet på feil måte og i tillegg har dårlige dekk, kan den farlige effekten bli forsterket til det dobbelte, sier Rysstad.