Dette gjør du når dekket punkterer

Veldig mange oppdrag handler om flatt dekk. Det er flest punkteringer om sommeren og tidlig på høsten, sier Lasse Andre Olsen Malmin i REDGO.

Sommerdekk er ofte er bredere og har lavere profil enn vinterdekk. Det gjør dem mer utsatt hvis du for eksempel hvis kjører på en fortauskant som vinterstid kanskje er pakket inn av is og snø.

– I tillegg stein, glassbiter og spiker ofte brøytet bort fra veibanen om vinteren, sier bilbergeren. Han peker i tillegg på at punkteringer skjer fordi en del bilførere kjører med myke, piggfrie vinterhjul på sommerføre.

Hvis du er uheldig, er det praktisk å kunne ringe en bilberger. Men hvis det er ventetid på grunn av stor pågang eller fordi du står langt fra folk, er det fint å være selvhjulpen, påpeker Malmin.

Det er mange år siden bilprodusentene droppet det gode, gamle reservehjulet som standardutstyr. Mange bilmodeller kommer likevel med et alternativ. Som regel dreier det seg om et nødhjul eller et tettesett.

Nødhjul

Et nødhjul er mye mindre enn et vanlig hjul. Det er, som navnet tilsier, en nødløsning du bruker for å få bilen til nærmeste verksted. I tillegg til nødhjulet, trenger du en jekk og en hjulmuttertrekker eller et hjulkryss – og den påbudte refleksvesten.

– Og gjerne litt erfaring med hjulskift. Det er kjedelig å måtte skifte hjul for første gang i kulde og vind, konstaterer Malmin.

Hvis bilen din ikke er levert med nødhjul, kan du kjøpe et. En billigere løsning er å legge et vinterhjul i bagasjerommet. Hjulet og medfølgende utstyr må festes godt, slik at det utgjør en fare ved en oppbremsing eller kollisjon.

Lim på boks

Et tettesett består av en beholder med en flytende lateksmasse og en kompressor. Massen klemmes eller sprayes inn i dekket gjennom ventilen. Når massen har tettet lekkasjen, pumpes luft inn i dekket med kompressoren. Denne kobles til strømuttaket i kupeen (sigarett-tenneren).

– Operasjonen må utføres korrekt for at løsningen skal fungere. Les bruksanvisningen nøye, understreker Malmin.

Tettesettet er også en nødløsning, selv om dekket tilsynelatende blir like helt igjen.

– Kjør rett til verkstedet. De kan fjerne massen og tette hullet, slik at du slipper å kjøpe et nytt dekk. Det blir du nemlig nødt til hvis du fortsetter å kjøre på et dekk med tettemasse, sier REDGO-eksperten.

Han legger til at tettemassen bare kan benyttes hvis du har kjørt på en skrue eller spiker – ikke hvis dekket har fått en flenge som følge av et ublidt møte med for eksempel en fortauskant.

– Husk å la et eventuelt fremmedlegeme stå i dekket når du fyller det med tettemasse. Ellers risikerer du at massen bare renner ut av hullet og at det hele ender opp som noe ordentlig griseri, sier Malmin.

Slik kan du forebygge punktering

Alle kan være uheldige, sånn er det bare. Samtidig kan du redusere risikoen for punktering. Det opplagte rådet er å være oppmerksom og unngå å kjøre på høye kanter og fremmedlegemer i veibanen.

– I tillegg er det smart å sjekke lufttrykket jevnlig. For lite eller for mye luft vil over tid føre til at dekket blir skjevslitt, noe som gir økt fare for punktering, påpeker Malmin.

Feil dekktrykk påvirker dessuten kjøreegenskapene og forbruket. Informasjon om dekktrykket finner du i instruksjonsboken og på klistremerker i døråpningen eller ved bensinlokket.

 

Andre gode råd

Her finner du inspirerende historier, nyttige opplysninger og gode tips.  

Les mer