Det var 35 minus, og Martin kom ikke av flekken
Det var sent på kvelden og sprengkaldt da Martin Molandsveen skulle kjøre hjem fra fjellet. Men i carporten var batteriet i Volvoen helt flatt. – Da vartet REDGO opp med service til terningkast 6, forteller 72-åringen fra Hønefoss.
– Da jeg vred om nøkkelen, skjedde det ingenting. Batteriet var helt flatt, forteller Martin Molandsveen.
Etter en fin helg i fritidsboligen i Hemsedal, var han og kona klare for returen til Hønefoss. Men i carporten hadde parets ellers så pålitelige stasjonsvogn andre planer.
– Denne kvelden var det 35 minusgrader i øvre Hallingdal, så det er forståelig at bilen måtte gi tapt. Litt irriterende var det likevel. Selv om vi ikke hadde noe viktig vi skulle rekke, ville vi gjerne komme oss hjem, forteller Martin.
72-åringen forteller at han har vært medlem i REDGO helt fra den gang selskapet het Falken for over 40 år siden. Opp gjennom årene har han hatt bruk for medlemskapet flere ganger.
Ble imponert av bilbergernes service
Da batteriladeren ikke lyktes med å få liv i Volvoen, ble den koblet til batteriet i bergingsbilen. Der fikk den stå en stund fordi bilbergerne ville forsikre seg om at alt var ok før de dro videre. Imens fikk de servert kaffe av ekteparet Molandsveen.
– Jeg ble imponert over disse karene. De beholdt roen og humøret, og de var opptatt av å hjelpe oss ordentlig selv om de hadde det veldig travelt. Som kunder hadde vi en utelukkende positiv opplevelse, sier Martin.
Kan han tenke seg å gi en karakter til bilbergerne i Hemsedal?
– Naturligvis! Det blir terningkast 6, ingen tvil om det!
Enkelt å bestille veihjelp
Denne januarkvelden bestilte han assistanse på nettsiden redgo.no. Bekreftelsen og informasjon om cirka ventetid kom umiddelbart.
– Jeg forventet at det var flust med biler som ikke kom av flekken i garasjer og veikanter rundt omkring i hele dalføret, sier Martin. Likevel slapp han å vente spesielt lenge. Etter en halv times tid var den røde bergingsbilen på plass.
– Gutta ombord bekreftet antakelsene mine: De hadde vært i sving i mange timer allerede – og regnet med å jobbe til langt på natt. Men det var ingen sure miner av den grunn, bare brede smil og beroligende ord om at «dette skal vi ordne», forteller Martin.
Startbatteriet liker ikke kulde
Flatt batteri er en gjenganger – spesielt om vinteren, forteller bilberger Hans Jacob Mydske i REDGO.
– Alle personbiler, også hybrid- og helelektriske biler, har et startbatteri på 12 volt. Det driver også alt av datasystemer, elektronikk, dørlåser og lys. Levetiden på et slikt batteri varierer fra tre–fire år og opp til 12–15 år, avhengig av bilens bruksmønster, sier Mydske.
Mange biler kjøres sjelden – og ofte bare på korte turer. Det kan føre til at dynamoen ikke rekker å lade startbatteriet tilstrekkelig. Dermed blir spenningen etter hvert blir for lav til å starte bilen.
– Kulde kan redusere kapasiteten med opptil 30–40 prosent, og et gammelt batteri tåler generelt kulde dårligere enn et nytt batteri. Et godt tips er å vedlikeholdslade batteriet over natten med en moderne og intelligent batterilader – gjerne tre til fire ganger i løpet av året. Da tåler batteriet kulda bedre, og det holder også lenger. Hvis du legger inn en lengre kjøretur med jevne mellomrom, vil det også bidra til at startbatteriet blir ladet, sier Mydske.
Andre leste også...
Her finner du inspirerende historier, nyttige opplysninger og gode tips.